Trafiekcijfers mei 2015
Vergelijking tussen de periode Mei 2014 en 2015
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Commercieel: | 257 | 312 | +21,4% |
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.574 | 2.443 | -5,1% |
Passagiers: | 26.091 | 30.717 | +17,7% |
Vracht: | 3.537 | 1.984 | -43,9% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Mei 2014 en 2015
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Commercieel: | 1.080 | 1.035 | -4,2% |
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 13.670 | 10.929 | -10,1% |
Passagiers: | 80.601 | 89.990 | +11,6% |
Vracht: | 17.321 | 6.979 | -59,7% |
Commentaar:
PRILLE LENTE VOOR DE LEM OOSTENDE-BRUGGE?
Op het eerste zicht zet de trend van vorige maand zich langzaam voort, nl. dat zowel het passagiersaantal als de vervoerde vracht toenemen.
Dank zij de capaciteitsuitbreiding door Jetairfly en de bijgekomen lijndienst op Barcelona is het aantal passagiers met een kleine 18% gestegen.
Al is het nog vroeg dag om conclusies te trekken, toch wordt verwacht dat de verbinding met de Catalaanse hoofdstad een succesverhaal zal worden.
De reservaties lopen goed, zodat nu reeds beslist werd om de dienst ook in de winter door te vliegen à rato van 3 vluchten per week.
Ook op vlak van vrachtvervoer werd een lichte stijging vastgesteld, vnl. dank zij een forse (tijdelijke) toename van de vluchten van Egyptair Cargo, aangevuld met regelmatige charters voor de auto-industrie.
Voor deze laatste "just-in-time" vluchten geniet Oostende-Brugge van een prima reputatie.
(Men heeft het eventjes elders proberen te vliegen, maar kwam van een kale reis terug, zodat snel beslist werd om opnieuw de kustluchthaven aan te doen).
Uiteraard blijft er nog een lange weg te gaan en zal nog hard moeten geknokt worden om nieuwe klanten binnen te halen.
Het verschil met vorige jaren is, dat er nu daadwerkelijk structureel werk van gemaakt wordt.
Hopelijk zal alle reeds gedane en toekomstige moeite zijn vruchten op korte en middellange termijn afwerpen.